maanantai 27. helmikuuta 2017

Treeniviikko 8

Viikko 8 meni treenien puolesta suhteellisen mukavasti. Yksi juoksutreeni ja sali jäi pois jalan parantelun vuoksi, mutta liikuntaa kertyi silti ihan riittävästi. Tällä viikolla keventelin salin suhteen ja puolitin treenisarjojen toistot. Kroppa sai lepoa kuuden viikon hermotuksia rasittavasta saliputkesta ja nyt on taas uusia paukkuja käytettäväksi. Kevennysviikot on mielestäni tosi hyvä tapa katkaista rasitusputkea! :)

Maanantaina tuli hyvä setti kuntosalia, ylämäkitreeniä ja avantouintia. Koen että avantouinti tekee hyvää lihaksille ja piristää kivasti mieltä. Tavoitteena olisi käydä kerran viikossa. :) Tiistaina oli ohjelmassa kevyttä juoksua 10 km mutta jäi vähän vajaaksi. Keskiviikkona oli ohjelman mukainen lepopäivä. Torstaina oli viikon reipas lenkki ja se lähtikin auraamattomista pyöräteistä johtuen melko sykkeillä liikkeelle. Keskivaiheilla alkoi jo löytyä vauhtiakin, mutta valitettavasti jalkapöytä alkoi kipuilla loppulenkistä ja tavoitteen mukainen 13 km jäi saavuttamatta. 


Kävin perjantaina jäsenkorjaajalla joka huomasi että vasen polveni oli virheasennossa, ja se oli aiheuttanut väärän kuormituksen jalkapöydälleni ja sitä myötä saanut sen kipeytymään. Hassua että polveni ei ennen sitä ollut yhtään kipeä, mutta nyt olen selvästi huomannut että jalkapöydän kiristelyt alkaa helpottaa mutta polveni taasen on oudon tuntuinen. Jäsenkorjaajan suosituksesta jätin perjantain kuntosalin ja lauantain juoksut välistä, ja kävin sunnuntaina vain kevyesti hiihtelemässä. Hän suositteli lyhyitä juoksulenkkejä nyt alkuun, ja runsaasti hiihtoa, pyöräilyä ja vesijuoksua. Katsotaan miten maltan. ;) 


Vähän alkaa jonkinlainen kevätväsymys vaivata, ja huomaan sen perinteisen aurinkoisten päivien tuoman uupumuksen ja ärtymyksen hiipivän päälle. Normaalit yöunet ei oikein tahdo riittää, ja olo on terveellisestä ruuasta ja liikunnasta huolimatta raskas. Väsymys tuo mukanaan myös kiukkuisen mielen ja joka asiasta tekisi mieli ärähtää. :P 

Mutta asiaa helpottaa sen tiedostaminen, ja haluankin olla itselleni armollinen sen suhteen. Tiedän että liikunta, hyvä ravinto ja kunnon yöunet ovat parasta lääkettä kevätväsymykseen, ja aion sitä myös toteuttaa apatiasta huolimatta. 


Onko muita jotka uupuvat syksyn pimeyden sijaan kevään auringosta? Miten selviätte kevätkaudesta? 



Vielä treeniviikko numeroina:


Maanantai: Kevennetty sali 45 min, ylämäki portailla 20 min, avantouinti
Tiistai: Juoksu 8 km, 1 h 3 min, keskisyke 146, max 160
Keskiviikko: Lepo
Torstai: Juoksu 11 km, 1 h 17 min, keskisyke 158, max 171
Perjantai: Polvi paikoilleen joten lepo
Lauantai: Lepoa ja polven parantelua
Sunnuntai: Maastohiihto yht. 2 h

Liikuntaa yhteensä: 4 h 8 min
Juoksua yhteensä: 19 km

Kuvat on muuten pääosin meidän sunnuntain hiihtoretkeltä mökille mr. Luontoloisen, vanhempieni sekä koiravahvistusten kera. :)

torstai 23. helmikuuta 2017

Roskaton vaelluskummi Kokkola-lehdessä

Kokkola-lehden tekemä juttu roskattomasta retkeilystä ja Kokkolan tilanteesta nyt luettavissa:


Alkuperäinen juttu (Kokkola-lehti 22.02.2017).


Kuinka sinä voisit vaikuttaa oman lähiympäristösi ja retkeilyalueiden siisteyteen? Lisää Roskattomista vaelluskummeista: Suomen erävaelluskilta

keskiviikko 22. helmikuuta 2017

Vuoden 2017 great plan

Vuoden 2017 suunnitelmat alkavat olla valmiiksi pureskeltuina ja nyt on aika paljastaa ne myös muille. Vuoden haasteet eivät liity vain liikuntaan ja vaeltamiseen, vaan olen ottanut myös muita virstanpylväitä mukaan suunnitelmiini.


NUTS Karhunkierros 2017


Toukokuun lopulla juostaan taas perinteisesti NUTS Karhunkierros Rukalla. Viime vuoden kisaraportti on luettavissa täältä. Tällä kertaa ilmoittauduimme rohkeasti perusmatkalle eli 53 km:n kisaan. Se on samalla ensimmäinen ultramatka jonka juoksen.


Roskaton vaelluskummi


Ylpeänä kannan tätä varsin tuoretta titteliä, joka on Suomen erävaelluskillan ja Metsähallituksen yhteistyön hedelmä. Tavoitteena on lisätä kansalaisten tietoisuutta roskattomasta retkeilystä ja hyvistä retkeilytavoista. Hankkeen järjestäytymiskokous on huhtikuussa, jonka jälkeen kerron enemmän tulevista jutuista. Olen jo antanut ensimmäisen haastattelun aiheesta Kokkola-lehteen (vko 8). Oma kummikohteeni on Salamajärven kansallispuisto, mutta pidän myös omaa kotikuntaani Kokkolaa kummikohteenani. 


Kokkola cityrun puolimaraton


Perinteisiin kuuluu myös toukokuussa juostava Kokkola cityrun, jonka edellisvuoden kisarapsa löytyy täältä. Matkana on 21 km joka toimii samalla valmistavana kisana Karhunkierrokselle.


Jotunheimen & viiden huipun haaste


Se viimeinen "oikea" huiputus meidän viiden pohjoismaisen huipun haasteessa. Islannin korkein huippu Hvannadalshnúkur valloitettiin 2013, Suomen korkein Halti 2015 ja Ruotsin korkein Kebnekaise 2016. Norjan jälkeen jäljellä on enää loppuhuipennus eli Tanskan "korkein kohta". :P


Salamajärvi trailrun


Myöskin perinteeksi muodostunut juoksukisa joka (toivon mukaan) juostaan syyskuussa. Matkaa ei olla vielä päätetty, ja se vahvistunee kun näkee huvittaako yrittää Vaarojen maratonille lokakuun alussa. Vähän houkuttelisi kokeilla varsin tutuksi tullutta 58 km:n matkaa Salamajärvellä... 


Kaamosvaellus


Tänä vuonna huvittaisi lähteä taas perinteiselle kaamovaellukselle joko suksipelillä tai koiravoimin. Lomapäivistä on varattu tähän viikon verran ja suunnitelmat tarkentunevat ajan myötä.


Takomorunners


Hommat Takomorunnersin kanssa jatkuvat samaan malliin ja toimin tällä hetkellä porukan "vetäjänä". Yhteistyö juoksukisojen kanssa, erilaiset tuotetestaukset, yhteislenkit ja muut tempaukset kuuluvat suunnitelmiin. Toimintaa olisi tarkoitus laajentaa pikkuhiljaa ja uusia bloggaajia, toimijoita ja yhteistyökumppaneita haetaan jatkuvasti.

Vaarojen maraton? 

Vielä ei ole päätetty että yritämmekö tänä vuonna uudestaan Vaarojen maratonin perusmatkalle. Viime syksynähän jouduttiin kesän sairastelun jälkeen toteamaan että kunto ei riitä edes lyhyimmälle matkalle, joten jätettiin koko kisa välistä. Nyt kyllä kiinnostaisi kokeilla, mutta riippuu varmaan vähän siitä miten innostaa treenailla kesällä ja minkä matkan valitsee Salamajärvi trailrunilta. 


Mitä muuta?

- Enemmän mökillä
- Valjakkoajo
- Paljon pyöräilyä maanteillä ja maastossa
- Monta yötä ulkona
- Retket
- Kaverit
- Hyvinvointi
- Avovesiuinti
- Matkailu
- Vuodenajoista nauttiminen! 


Miltä sinun suunnitelmasi näyttävät vuodelle 2017?