tiistai 28. maaliskuuta 2017

Treeniviikko 11

Jippii, takaisin treeniviikkopostauksiin!


Pitkällisen toipumisen jälkeen olen lähtenyt kuntouttamaan itseäni takaisin juoksun pariin. Vitsi kun ihanaa! Harjoitusohjelmaani kuuluu tällä hetkellä vain lyhyitä juoksulenkkejä, joita pyrin nostamaan viikottain vähän fiiliksen mukaan. Katsotaan kuinka pitkälle tällä päästään kevään tavotteita ajatellen. :) 


Tämän viikon kohokohta oli ehdottomasti uusilla lenkkareilla (Asics Nimbus 18) tehty 4 km:n juoksulenkki jossa pääsin tosissaan fiilistelemään hienoa säätä ja pitkästä aikaa kivutonta menoa. Ei pidä kuitenkaan heittäytyä ahneeksi, joten pienin askelin edetään. 

Viihdyin myös kahtena iltana uimahallilla vesijuoksun parissa jota hierojani minulle suositteli. Puolen tunnin pyräys tuntui vielä hyvältä mutta tunti oli ehkä vielä liikaa jalalle. Vesijuoksu on kivaa mutta vaatii ehdottomasti kaverin jottei pääse tylsistymään. 

Tässä vaiheessa toipumista on tosi tärkeää että huolehdin liikkuvuudesta ja alan vahvistaa oikeita lihasryhmiä juoksua ajatellen. Core on päässyt varmasti löystymään telakan aikana, joten olen keskittynyt sen vahvistamiseen venyttelyn ohessa. Hankin syviä vatsalihaksia ja selän liikkuvuutta ajatellen jumppapallon josta onkin ollut paljon iloa. Saan myös tehdä varovasti lihaskuntoa ns. omalla painolla ja hakea rasitetta ennemmin pitkillä ja venyttävillä sarjoille (esim. kyykky ja lantionnostot). 


Treeniviikko 11

Maanantai: Jäsenkorjaaja + hieronta 1 h. Lepo.
Tiistai: Vesijuoksu 30 min
Keskiviikko: Venyttely 30 min
Torstai: Juoksu 4 km. Venyttely 30 min + coretreeni
Perjantai: Lepo
Lauantai: Lepo
Sunnuntai: Vesijuoksu 1 h. Venyttely 30 min + coretreeni


Mahtavaa treeniviikkoa kaikille! 

Ps. Järjestän 1.4 lauantaina Kokkolassa Takomorunners yhteislenkin. Tuu mukaan!

tiistai 21. maaliskuuta 2017

Kaikkea kompressiosta ja Color4Care tukisukat

Pari vuotta sitten ostin ensimmäiset kompressiohousuni salille. Merkki oli kaikille tuttu 2XU, silloinen hieman matalavyötäröinen malli. Muistan että trikoot tuntuivat laadukkailta ja mukavilta (joskin salilla se matala vyötärö oli vähän huono) mutta en oikein ymmärtänyt sitä itse kompression merkitystä.

Juoksuharrastuksen myötä opin ehkä paremmin ja ns. kantapään kautta kuinka kompressiovaatteet oikein toimivat ja mitä hyötyä niistä on. Hankin ensimmäiset kompressiosäärystimet joita käytin lenkin aikana, ja huomasin niiden positiiviset vaikutukset lihaksiston työskentelyyn ja palautumiseen erityisesti pidemmillä lenkeillä. Säärystimet olivat kuitenkin asteen verran tiukat, sillä mäkilenkeillä puristus pohkeissa oli jopa epämukavaa. On siis tärkeää valita juuri oikean kokoisia tuotteita jotta kompressiosta olisi oikeasti hyötyä. 

Kompressio tarkoittaa puristamista, ja kompressiovaatteiden perusajatus on puristusvaikutuksen myötä stimuloida kehon lymfanesteiden sekä laskimoveren kiertoa. Tätä myötä lihasten hapensaanti paranee ja epäpuhtaudet poistuvat tehokkaammin. Kompressiotuotteita voi käyttää ennen suoritusta herättelemään lihaksistoa ja aineenvaihduntaa, suorituksen aikana tehostamassa verenkiertoa sekä maitohappojen poistumista ja tuomaan tukea lihakseen, sekä suorituksen jälkeen nopeuttamaan epäpuhtauksien poistumista. Kompression katsotaan olevan hyödyllisintä alaraajoissa.



Kompressiossa mukavaa on myös se miten se tukee kroppaa. Hyvä ja sopivankokoinen kompressiovaate ei purista ikävästi, vaan antaa juuri sopivasti tukea ja on miellytävä päällä. Juostessa vaikutuksen todella huomaa, kun takapuoleen ja reisiin kerääntynyt vararavinto pysyy mukavasti paikoillaan eikä hölsky. :P 

Vietän työpäiväni koneen ääressä ja olen onnekseni sähköpöydän onnellinen omistaja. Yritän seistä työpöydän ääressä mahdollisimman paljon, ja erityisesti kesäaikaan huomaan "perinnöllisen heikkouteni" eli alaraajojen heikon verenkierron vaikutukset jalkojen turpoamisena. Minulle on suositeltu tähän vaivaan tukisukkia. Sain blogiyhteistyötarjouksena kokeiluun Color4Care:n tukisukat eli kompressiosukat, joiden toivon tuovan helpotusta näihin vaivoihin.


Sukat saapuivat suloisessa paketissa suoraan postilaatikkoon, ja pääsin nopeasti testaamaan niitä jalkaani. Kengänkokoni on 40-41, ja tilasin taulukon mukaan 40-42 koon tukisukat. Sukat tuntuvat todella mukavilta jalassa ja puristusvoima on juuri sopiva. Pelkäsin vähän että paksuhkot pohkeeni eivät sovi sukkaan, mutta neulos joustaa hyvin ja antaa tilaa. Sukkien kompressio on 16-18 mmHg, eli ne sopivat hyvin kokopäiväiseen käyttöön. Sukat ovat ulkonäöltään aivan syötävän söpöt! Aion käyttää sukkia myös juoksun jälkeen palautumisen tehostamisessa.

Nyt kannattaa kurkata Color4Caren sivut, sillä he tarjoavat neljät sukat kolmen hinnalla.

Color4Care
* Sukat saatu blogiyhteistyönä

lauantai 18. maaliskuuta 2017

Kun jalassa on jotain "väärin"

En tiedä että huomasiko joku että en julkaissut viime viikoilta ollenkaan liikuntapäiväkirjaa. Alkuvuodesta alkanut outo jalkapöydän kipuni lähti niin sanotusti ihan lapasesta, ja vielä viime viikkoon saakka kärsin hirveästä kiristyksestä polvessa sekä jatkuvasta krampista etureidessä, takareidessä ja pohkeessa. 


Kipu alkoi outona tuntemuksena jalkapöydän päällä noin 10 km:n juoksun kohdalla, ja kerta en älynnyt lopettaa ajoissa pääsin hautomaan ärtynyttä jalkaani viikon verran kylmällä. Luulin että hoito auttoi, ja koitin taas jatkaa juoksemista. Lyhyemmät lenkit meni mutta aina pidemmillä matkoilla tuntemus palasi ja jouduin nilkuttamaan takaisin. Vaiva tuntui siltä että joku "jänne" hiertäisi jalkapöydän ja kengän välillä ja teki mieli juosta lenkkareiden nauhat auki. Lopulta kävin eräällä Kokkolan luotetuimmista jäsenkorjaajista, joka ottaa ilman ajanvarausta vastaan noin 15 minuutin ajoilla. Hänen mukaansa minulla oli polvessa virheasentoa joka aiheutti vääränlaisen kuormituksen jalkapöytään. Polvea käsiteltiin ja parin päivän päästä kärsin oudosta kiristyksessä polvessa. 

Kävin taas toisella jäsenkorjaajalla toiveissa saada vähän erilaista näkemystä asiaan. En taaskaan saanut pidempää hoitoaikaa, vaan lyhyen noin kymmenen minuutin mittaisen session. Hänen mukaansa minulla oli joku jänne tulehtunut jalassa ja kiristys johtui siitä. Jalkaa taas käsiteltiin ja luulin saaneeni helpotusta. Aloitin myös tulehduskipulääkekuurin kylmäsalvan lisäksi. Mutta ei, tilanne meni vain huonommaksi ja vasen jalkani oli ihan käyttökelvoton. 


Kävin näyttämässä jalkaa lääkärissä joka väänteli ja käänteli ja paineli sitä saamatta minkäänlaista kipureaktiota aikaiseksi. Jalka ei vain mennyt suoraan ja lihakset olivat hirveässä jännitystilassa yötä päivää. Erityisesti portaiden nousu oli mahdotonta kun polvi tuntui räjähtävän kaikesta siitä paineesta. Lääkäri diagnosoi kierukan repeämisen ja laittoi röntgeniin. Siinähän ei mitään näe hän totesi, mutta vaaditaan että pääsen kirurgiselle jatkotutkimuksiin. Niin ja juoksut saa kyllä nyt unohtaa pidemmäksi aikaa.

Siinä sitten vedin vähän henkeä autossa ja mietin vaihtoehtoja. Kädessä oli lappu apuvälinelainaamoon keppejä hakemaan ja mieli oli lievästi sanottuna melko maassa. Päätin sitten kuitenkin vielä soittaa yhdelle jäsenkorjaaja-hierojalle koska en halunnut uskoa että jalassa oli joku rikki. Minusta tuntui että siellä oli joku vain "väärin".

Tämä ihana jäsenkorjaaja suostui ottamaan minut heti sisälle ruokatunnillaan ja lähti tutkimaan asiaa perinpohjaisesti. Siellä sitten pyörin pikkuhousuissani välillä seisten, välillä istuen, maaten, kyykkien ja kumarrellen. Tehtiin se mikä olisi pitänyt tehdä heti alussa: katsottiin kokonaisuutta. Jäsenkorjaaja huomasi että vasen puoli lantiostani oli paljon alempana kuin oikea ja tämä aiheutti 2 cm:n eron jalkojeni välillä, joka sitten aiheutti painetta iskishermoihin ja sai jalan kramppaamaan. Ilmeisesti ongelma oli SI-nivelessä (?). 


Pitkällisen ja monimutkaisen käsittelyn jälkeen hän sai lantion suoraan ja kuulkaas huomasin eron! Jalka alkoi myös selvästi rentoutua eli pinteessä olleet hermot pääsivät vapaaksi. Hän myös huomasi että jalkapöydässäni oli nivellukkoja jotka olivat aiheuttaneet vääränlaista askellusta ja kipua. Raahasin itseni vastaanotolle vasenta jalkaa perässä vetäen, ja kävelin pois ihan normaalisti ilman mitään kipuja tai ongelmia. Olo oli huikea!

Jalka tuntui toki jäykältä, mutta toimi normaalisti. Alaselkää vähän poltteli ja naureskelin että jokaisen käsittelyn jälkeen ongelma kiipeää vähän ylöspäin: ensin jalkapöytään, sitten polveen, siitä reiteen ja alaselkään.. Hieroja varoitti että jalka tulee vielä olemaan hankala, ja niinhän se olikin melkein koko loppuviikon. Oikein odotin seuraavaa käsittelyä ja helpotusta. 

Toisen hieronnan (joka oli siis tämän viikon maanantaina) ja manipuloinnin jälkeen jalka oli taas parempi. Lantio oli pysynyt hyvin suorassa ja saatiin lihaskireyksiä helpotettua. Sain myös venyttelyohjeita joita lähteä varovasti noudattamaan ja myös kehotuksen käydä viikonloppuna pienellä lenkillä testailemassa jalkaa. Ja niinhän minä kävin! Hölkkäsin ihanat kolme kilometriä ja välillä piti vähän nauraa ääneen kun liikunta tuntui niin hyvältä. :) Jalassa ei tuntunut mitään tuntemuksia, mutta todellisen tilanteen näkee sitten kun pääsee pidemmille lenkeille.


Nyt olen käynyt kahdesti käsittelyssä ja maanantaina on seuraava aika. Oikein odotan sitä! Niin ja röntgentulos tuli ulos puhtaana, mutta lääkäri laittoi minulle lähetteen kirurgisen polille. Toivon mukaan aikaa ei sittenkään tarvita.

Olen oppinut kasvatuksen puolesta suhtautumaan epäluuloisesti jäsenkorjaukseen mutta olen silti vuosien myötä lämmennyt siihen hommaan. Siinä kohdellaan kroppaa tosi lempeästi ja etsitään niitä vikatiloja ihan eri lähtökohdista kuin mitä lääkärit tekevät. En sano että jokainen löytäisi sieltä apua mutta halusin kertoa tämän oman kokemukseni. Minäkin olisin varmasti päässyt vähemmällä tämän ongelman kanssa jos olisin mennyt heti näyttämään vaivaani oikealle ihmiselle. Mutta näin sitä oppii kokemuksen myötä, ja olen taas jatkossa hieman tarkempi mm. kropan huollon kanssa.

Onko teillä kokemuksia vastaavista ongelmista? Mistä löysitte avun? Ja oletteko käyneet jäsenkorjaajalla hakemassa apua johonkin muuhun vaivaan? 


Kuvitus on lähiretkeltä meidän takapihalta kun päätin että kipeästä jalasta huolimatta on päästävä ulos retkeilemään ja lueskelemaan. :)